divendres, 18 de març de 2016

PROJECTE GUIA'M PEL MONESTIR

MUSEUS DE SANT CUGAT
Visites guiades al Claustre del Monestir de Sant Cugat conduïdes per persones afectades per la Síndrome d’Asperger

Des del passat 21 de febrer, un nou projecte inclusiu ha començat a caminar als Museus de Sant Cugat.

Una mica de context:

Els Museus de Sant Cugat duen a terme diversos programes que tenen com a objectiu l’accessibilitat real a la cultura, la integració de persones en risc d’exclusió social i la millora de la qualitat de vida d’aquestes persones
Actualment són 3 les accions principals que els museus de la ciutat duen a terme en relació a l’accessibilitat i la lluita contra l’exclusió social a partir del fet cultural i la posada en valor del patrimoni.

  • Fem un Museu (creat el 2010): projecte artístic que vol trencar l’estigma de la discapacitat intel·lectual mitjançant la creació col·lectiva
  • Explica’m Teixint (creat el 2013): Un projecte creatiu entorn al món tèxtil on l’art esdevé curatiu i dignificant Museus de Sant Cugat, creat el 2013
  • Projecte Guía’m pel Monestir (creat el 2014), projecte que presentem a continuació

Resum del projecte:

La Fundació Friends és una entitat sense ànim de lucre creada l’any 2004 amb la finalitat de donar suport als joves i adults amb la Síndrome d’Asperger (trastorn de l’espectre autista) i/o amb problemes de comunicació social, relació i empatia per tal de facilitar la seva autonomia i inclusió social i millorar la seva qualitat de vida

Dues persones sòcies de la Fundació Friends duran a terme visites dinamitzades, cada diumenge a les 13h, al Museu del Monestir.

El projecte GUIA’M pel Monestir va néixer l’any 2014 com una nova alternativa laboral des de la Fundació Friends i amb la col·laboració de l’Ajuntament de Sant Cugat a través dels Museus de Sant Cugat.

Les visites comentades començaran a partir del proper diumenge 21 de febrer, dia en què la Fundació durà a terme un seguit d’activitats de sensibilització ciutadana per a commemorar el Dia Mundial de la Síndrome d’Asperger (18 de febrer).

Objectius:

Aquest projecte té com a principals objectius:
  • Posar en valor el patrimoni mitjançant una nova mirada
  • Aconseguir trencar estigmes i prejudicis envers les persones afectades per la Síndrome d’Asperger
  • Apostar per la integració laboral i real de les persones amb Síndrome d’Asperger, tot propiciant un entorn agradable i proper on es puguin treballar l’empatia i la socialització, dos aspectes fonamentals per a la millora de la seva qualitat de vida 
  • Apostar pels museus com a llocs d’integració, diàleg i creixement cultural

El projecte és possible gràcies a la col·laboració de l’Ajuntament de Sant Cugat, els Museus de Sant Cugat, la Fundació Agrupació i un grup de voluntaris i voluntàries que l’ajuden a tirar endavant. Durant el procés de formació, les dues persones que duran a terme les visites han comptat amb l’assessorament del servei educatiu dels Museus de Sant Cugat i d’una psicòloga especialista.

Podeu veure el vídeo resum del projecte en aquest enllaç:

Helena Minuesa
Responsable dels Serveis Educatius dels Museus de Sant Cugat
helenaminuesa@santcugat.cat

dimarts, 8 de març de 2016

L'EXPRESSIÓ DE LES PERCEPCIONS INTERNES A TRAVÉS DE L'AUTORETRAT

Alterarte és un programa artístic, educatiu i comunitari que depèn del Centre de Formació i Prevenció de Mataró. Es va iniciar una col·laboració amb la Fundació Antoni Tàpies l’any 2013; obrint la participació als usuaris de tots els Serveis de Rehabilitació Comunitària en Salut Mental, i estructurat en càpsules temàtiques centrades a les exposicions del Museu.

Enguany van participar usuaris del Programa Expressar-te de la Fundació Els Tres Turons, i del Servei de Rehabilitació Comunitària Les Corts.

Durant el mes d’abril es va desenvolupar la catorzena càpsula d’Alterarte a la Fundació Antoni Tàpies, en la qual el procés de creació de les obres es va portar a terme al mateix museu, i es va basar en l’exposició sobre l’artista austríaca Maria Lassnig.

”Comença amb una experiència corporal. Després arriben les preguntes existencials. La malaltia, la naturalesa maltractada, la guerra. Pinto la suma dels meus estats”. Així descriu Lassnig les seves pintures.

Tal com feia Lassnig, els participants van experimentar amb diferents materials i tècniques pictòriques, van fer autoretrats incorporant elements d’animals, objectes i personatges imaginaris. També van aprendre com l’artista juga amb el color realitzant cadascú la seva paleta de colors pròpia, identificant cada color a una sensació corporal o a un sentiment. Tots aquest elements els van plasmar en la obra final.

Lassnig va desenvolupar una tècnica d’autoretrat molt personal mitjançant el que ella anomenava “consciència del cos”, i després de l’experiència valorem que la seva obra no es fàcil d’entendre, e intentar treballar com ho feia ella, encara és mes complicat.

Durant el mes que va durar la càpsula, els participants van fer un treball personal d’introspecció i d’interiorització, arrel de les consignes que es van donar; retrat de com soc, com m’agradaria ser, com em veuen els altres, o amb quin animal o màquina se sent un identificat. D’aquesta manera els artistes van poder deixar volar la seva imaginació i combinar totes aquestes influències per desenvolupar la seva visió personal de l’autoretrat, el resultat final va ser sorprenent, molt lliure i espontani.

Les obres acabades es van exposar durant tres setmanes al Centre Cívic Urgell amb el títol: “Jo mateix” amb un objectiu concret, i és que com a col·lectiu estigmatitzat, pretenem que els usuaris interaccionin activament amb la comunitat i utilitzin els espais comunitaris com a observadors i com artistes.

Els participants al taller van quedar molts satisfets del resultat final, orgullosos de la seva creació i per la oportunitat d’exposar en un espai cultural com qualsevol artista, en el que el públic general pogués veure la seva obra. És en accions com aquestes que es lluita contra l’estigma i es pretén sensibilitzar a la comunitat.

Els responsables dels diferents centres participants han accentuat la qualitat i la capacitat de creació dels usuaris i han considerat el projecte de molt interessant i enriquidor.

Isabel Escribano- educadora Tres Turons
Blanca Gimeno- Programa Alterarte