dilluns, 19 de setembre de 2016

UNA MIRADA HÀPTICA AL MUSEU DE L'HOSPITALET:

Forma, color i volum

La Mirada Tàctil és una campanya d'accessibilitat cultural de la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona, ​​que té per objectiu fer accessibles els continguts dels museus de la Xarxa als col·lectius amb discapacitats visuals, auditives i cognitives enriquint la visita del públic "general". En aquest article presentem les millores hápticas de l'exposició "Forma, color i volum" de l'Espai L'Harmonia a l'Hospitalet.

Habitualment el guió de les exposicions permanents mostra una realitat tremendament visual. En aquest sentit, hi ha una asimetria entre els continguts del museu i el seu potencial hàptic. Aquesta realitat és la que es pretén canviar per introduir nous elements museogràfics que enriqueixin la visita al conjunt d'usuaris però especialment pensats i dissenyats per als visitants amb discapacitats sensorials. Amb aquestes accions es persegueix garantir l'accés als Museus de tots els ciutadans garantint la seva lliure autonomia. Adaptant els museus a nivell comunicatiu i museogràfic, es potencien, amplien i enforteixen les funcions i rols socials, culturals i cohesionadors dels museus.

En aquest marc, el director del Museu de l'Hospitalet, Josep Maria Solias, ha seleccionat les peces i obres amb més possibilitats tàctils de les exposicions permanents. Les ha singularitzat enriquint el discurs de l'exposició i facilitant l'aproximació visitant-objecte / obra / element patrimonial, potenciant enormement la seva exploració i possibilitats comunicatives.

En aquest projecte, l'acció de La Mirada Tàctil s'ha centrat bàsicament en els diferents sistemes comunicatius en funció dels col·lectius amb dificultats auditives i visuals. En aquesta línia, s'han emprat: des de vídeos en llengua de signes, per als col·lectius sords signants, amb subtítols, per als sords-oralistes, i amb locució, per facilitar encara més la seva usabilitat a la resta d'usuaris, passant pel disseny i producció, guions de visita a macro caràcters, per als usuaris amb baixa visió (visitants de més edat, i usuaris amb dificultats visuals lleus) editats també en el llenguatge braille, per als cecs. Tots aquests guions estan a disposició del públic en tres llengües (català, castellà i anglès).

A nivell de continguts i obres estem especialment contents d'haver facilitat l'accés i la intel·ligibilitat d'un retaule barroc del segle XVI (com a referent cultural de representació artística, amb la seva simbologia conceptual) i, d'altra banda, de la singularització de diferents elements escultòrics de l'antiga església de Mèrida, destacant no només l'element escultòric en si mateix, sinó també la seva funció en el conjunt arquitectònic (claus de volta, impostes, capitells, llindes i gàrgoles).

Aquests guions disposen d'un plànol del recorregut expositiu en els quals s'hi inclouen els espais museogràfics tàctils. El text de cada àmbit de l'exposició inclou algunes làmines en relleu que potencien i ressalten els objectes esmentats. Tots aquests continguts estan vinculats mitjançant codis QR, al canal de youtube "La Mirada Tàctil", on trobem, els vídeos, en locució, ara per ara en versió en català, amb la llengua de signes, amb subtítols.

(Https://www.youtube.com/user/LaMiradaTactil).

Aquestes accions permeten al visitant amb discapacitats sensorials disposar de referents culturals propers al seu marc de relació i poden ser de gran ajuda per a descobrir aspectes globals i històrics. Més enllà dels usuaris de proximitat o locals aquestes accions també poden ser un revulsiu per al públic turístic que cerca propostes, activitats i visites accessibles.

Des d'aquest espais, un cop més, volem agrair la col·laboració i l'assessorament de la Federació de Sords de Catalunya (FESOCA) i la producció dels guions en macro caràcter i llenguatge braille realitzada pel Servei Bibliogràfic de l'ONCE, Barcelona.

Lluís Rius FontOficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona
Comte d'Urgell, 187 - Barcelona
riusfl@diba.cat

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada