GALERES DE SECÀ

Conscients de la importància del treball en xarxa, l’Arxiu Històric de Terrassa / Arxiu Comarcal del Vallès Occidental i el Museu Marítim de Barcelona hem organitzat conjuntament GALERES DE SECÀ, una activitat concebuda i elaborada per a persones amb diferents capacitats visuals.

 
ACVOC / AHT. Procés judicial dels fons de la Batalla Reial. 14 de maig de 1632.  Reproducció del dibuix 

Per què aquesta activitat conjunta? Les persones responsables de l’accessibilitat de les institucions, a part de participar en cursos o jornades de formació, compartim les nostres inquietuds, dubtes, èxits i reptes amb l’objectiu de millorar dia a dia la nostra feina. I d’aquí també sorgeixen noves apostes i nous reptes. Parlant amb els responsables de l’AHT / ACVOC sobre la seva aposta per ser accessible, varem constatar com ambdues institucions teníem un element que ens unia: les galeres.

L’Arxiu conserva documentació de processos judicials del segle XVII de condemnats a galeres. I a les Drassanes Reials de Barcelona, la seu del Museu Marítim, és on es construïen les galeres, els vaixells de guerra característics del Mediterrani fins ben entrat el segle XVII. A més l’ MMB té una important col·lecció de models de galeres, així com la reproducció a escala real de la més gran de les galeres, la Galera Reial de don Joan d’Àustria. Aquesta interrelació entre diferents institucions que custodien parts diferents i complementàries del nostre patrimoni i de la nostra història, ajuden a contextualitzar el missatge que es vol transmetre.

La primera sessió es va realitzar a l’Arxiu el dissabte 24 d’octubre. L’AHT-ACVOC treballa en la línea de fer accessibles els seus fons als diferents tipus de públics des de l’any 2010. Ha estat pioner, dins del món dels arxius, per fer possible l’accés a la informació per a tothom.

La visita a l’Arxiu es va dividir en dues parts, la primera fou un recorregut per les instal·lacions per conèixer de primera mà la institució, la segona part va ser una mostra dels 7 processos judicials del fons de la Batllia Reial, en els quals a la portada del procés està dibuixada la sentència. El punt de partida és el dibuix de la sentència de cada procés judicial per a saber qui eren els condemnats i els motius de la condemna. A través d’aquest documents veiem la vida quotidiana de l’època.
Reproduccions de dibuixos de dos processos judicials
Les imatges de les diferents galeres s’han realitzat en làmines especials que permeten realitzar els dibuixos amb relleu. D’aquesta manera les persones cegues poden, amb el tacte, anar descobrint les línees que van conformant la imatge. Un altre material de suport que hem creat per a la activitat són les reproduccions dels set dibuixos a mida A-3, en blanc i negre. Aquestes estan adreçades especialment per a les persones amb les capacitats de visió reduïdes. Amb aquestes dues intervencions els visitants han anat seguint les explicacions detallades dels diferents processos que la persona experta amb el tema va explicant.

D’altra banda s’ha facilitat l’accés al documents originals, que finalitzades les explicacions han pogut ser mirats i tocats.

Cal destacar que l’activitat es pot portar a terme per a qualsevol tipus de públic, només cal adaptar-ne el discurs al grup. El material que s’ha realitzat específicament per al col·lectiu de persones amb diferents problemàtiques visuals, serveix per a tothom com a material de suport per entendre millor el què s’està explicant.

Imatge de la Galera Reial amb el grup de persones que van realitzar la visita. Autora Maria Josep Ariño
La segona sessió es va desenvolupar al Museu Marítim de Barcelona el 8 de novembre, on es van descriure les característiques de les galeres i les condicions en que vivien les persones condemnades. També es va poder mirar i tocar la Galera Reial de Don Joan d’Àustria. A l’MMB es va poder esbrinar com era la navegació d’aquests vaixells de guerra, qui formava part de la tripulació i què suposà la batalla de Lepanto, de la que la Galera Reial en fou la nau capitana, des del punt de vista històric i de les grans batalles navals.

Teresa Soldevila
Responsabilitat social
Museu Marítim de Barcelona


Comentaris