LA MIRADA D'UN PREMI

La Diputació de Barcelona va ser guardonada amb un dels Premis Solidaris ONCE en la seva IX edició. El projecte La Mirada Tàctil va rebre el premi a la millor iniciativa de l'administració pública de Catalunya. El guardó, en paraules de Juanjo Puigcorbé, Diputat delegat de Cultura de la Diputació de Barcelona, “no només fa accessible la cultura a les persones amb discapacitats sensorials i de mobilitat, sinó que fa els museus accessibles a més sentits”.

L’objectiu del Programa La Mirada Tàctil és facilitar lectures dels Museus i del patrimoni que vagin més enllà de la lectura en termes visuals. En aquesta línia de treball, La Mirada Tàctil no parteix del discurs visual de la realitat sinó de la percepció tàctil per fer-la entenedora i accessible als col·lectius amb discapacitats visuals i, a l’ensems, enriquir la visita del total de visitants o usuaris. Aquesta voluntat de percebre la realitat més enllà de la percepció visual comporta una reflexió importantíssima. Sovint ens hem obcecat en fer accessible la realitat visual, com si fos l’única possible sense considerar o estar alerta a la resta de percepcions possibles com a punts de partida possibles als discursos expositius. L’asimetria existent entre els continguts dels museus o exposicions i els discursos i continguts científics que es volen oferir, centrats només en la percepció visual, evidencien i palesen la necessitat d’ampliar les lectures a través d’estratègies, programes, eines obertes als cinc sentits. L’escenari comunicatiu haurà d’obrir-se a un ventall de possibilitats en els que la imaginació i la creativitat seran bàsiques i les diferents percepcions possibles faran d’una banda accessibles els museus, i les exposicions a col·lectius amb diferents graus i tipologies de discapacitat sensorial i, de l’altra, enriquiran l’experiència al conjunt de visitants i usuaris.

Alguns exemples del camí recorregut fins avui:

El museu de Mineralogia d’Arenys de Mar no parteix de la cristal·lografia de les peces, sinó dels discurs sobre els quatre elements, de les creences del filòsof Empèdocles per associar element i tacte. Un meteorit és una de les peces estrella.

A La Casa Museu Verdaguer de Folgueroles descobrim el Verdaguer infant, el viatger i el poeta... podem veure, tocar i percebre la seva cal·ligrafia. Podem interpretar el paisatge mariner del poble del Masnou; el Sabadell industrial de 1910; Conèixer una casa burgesa de Terrassa; Percebre la ciutat medieval de Manresa, el jaciment medieval del Camp de les Lloses a Roda de Ter o les parets geològiques amb restes paleontològiques al Museu de les Mines de Cercs.

27 museus de la Xarxa de Museus Locals permeten tocar objectes i obres originals diversos, des de rajoles medievals, modernistes a ceràmiques ibèriques, àmfores romanes, objectes d’indústria lítica, repliques com una estela ibèrica, un mil·liari romà, la Venus neolítica de Gavà, una figura zoomòrfica medieval fins un uixebti egipci.

A través de La Mirada Tàctil també s’han fet accions adreçades a conèixer tècniques com l’art del vitrall, el de la cera perduda, el del tapís, el del tractament de la pell ... fins i tot saber el procés de com es feien les píndoles.

En el món dels museus d’art, podem tocar un quadre tàctil de Joan Abelló, la bocana del Palau de la Música Catalana de Pablo Gargallo, un quadre de Dionís Baixeras, de Joan Vila Cinca i obres originals de Manolo Hugué.

Tot un univers d’objectes que es poden descobrir a 27 museus de la Xarxa de Museus Locals.


Lluís Rius Font

Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona 

Comentaris