dimecres, 30 d’abril de 2014

PROGRAMA ALTERARTE A LA FUNDACIÓ TÀPIES

Durant el mes d'octubre de 2013 la Fundació Antoni Tàpies va acollir dins del projecte “Prototips en Codi Obert” la sisena càpsula del Programa AlterArte, un programa artístic, educatiu i d'insersió comunitària adreçat a persones diagnosticades amb Transtorn Mental Sever i coordinat per el “Centre de Formació i Prevenció” de Mataró.

Les cinc sessions de la càpsula temàtica sobre la “Memòria històrica i l'autobiografia il·lustrada” es van centrar principalment en el diàleg constant entre l'obra d'Antoni Tàpies i els partcipants, amb la finalitat de realitzar unes obres autobiogràfiques, basades en la transformació de l'experiència d'element personals en experiència estètica. La metodologia utilitzada ha sigut un taller artístic i una visita dialògica, amb tècniques de dinamització centrades en el foment de la partcipanció activa i la cohesió grupal.

Obres com Medi-missatge (1999), Portes i fletxes (1987), Materia i diaris (2009) i Porta Roja (1995), entre d'altres presents a l'exposició “Tàpies des de l'nterior”, ens van oferir idees i arguments sobre els que reflexionar abans d'iniciar la realització del propi treball. Així, l'obra Medi-missatge es converteix en un element per a reflexionar sobre la vida, els fragments, el joc i l'espiritualitat; Portes i fletxes, sobre el valor de la llibertad, de l'amor i de la civilització; Materia i diaris, sobre la mort, el pas del temps i el caos aparent; Porta Roja, sobre allò ocult, misteriòs, el sentit de la por, la mirada i la creu. Totes aquestes idees es van veure reflectides en els treballs realitzats pels participants, els quals van ser elaborats seguint la seva pròpia creativitat i experimentant algunes de les tècniques emprades per Antoni Tàpies durant el seu procés creatiu.

Les obres personals, van ser realitzades utilizant diversos materials com ara fotografies, dibuixos, objectes personals, teixits, fragments de paper, cordes, fils de cotó, plomes d'animals, material per a realitzar maquetes, revistes, cables i fils elèctrics, suro, cartró, palla, pintura, entre d'altres; i utilitzant tècniques com el collage, l'escriptura, el frottage i l'assemblage.

Finalment, aquests treballs van ser exposats durant una setmana a l'espai “Arts Combinatòries” de la Fundació en un muntatge realizat pels mateixos participants i que posava en evidència les connexions entre la multiplicitat de vicisituts i sensibilitats de cada membre del col·lectiu.

Objetius principals del Programa AlterArte a la Fundació Antoni Tàpies
  • facilitar l'entrada a l'intercanvi social de manera que la producció artística de l'usuari sigui reconeguda a la societat mitjançant l'exposició i publicitat de la seva creació
  • entendre l'art d'Antoni Tàpies en el seu context
  • aprendre, conèixer i perfeccionar noves tècniques artístiques, utilizant nous materials i fomentant l'ús de diversos suports artístics
  • utilitzar l'art com a via per a crear una identitat col·lectiva
  • formar els recursos personals per a una millora de la autoestima
  • conèixer els recursos que ofereix la comunitat i aprendre a utilitzar-los
  • incentivar la manipulació de l'art com a via per a integrar-se a la comunitat i sensibilitzar a la comunitat mitjançant intervencions artístiques

Participants: Iolanda A., Daniel C., Rafael C., Alain C., Vasile C., Antonio C., Sofia de O., Blanca E., Jesús G., Ricard G., Nuria G., Teresa G., Ricard L., Montse M., David N’D., Miguel P., Elisabet P., Francesc R., Joan Francesc S. i Pepe de la V..

Alguns comentaris dels usuaris al finalitzar la càpsula:
(gravacions del 31/10/2013)

Per a la coordinadora del Programa Altearte, la primera càpsula realitzada a la Fundació Antoni Tàpies ha estat tot un éxit, un fet motivador “[...] Nosaltres venim des de Mataró i tenint en compte la dificultat dels nostres usuaris amb la constància, han vingut,. Acabo de preguntar si voldrien tornar i tots han dit que sí. No es pot demanar més”.

Per a la Sofía l'experiència ha estat tota una sorpresa:
  • “L'obra de Tàpies m'ha sorprés perque realment sí que tenía prejudicis, no havia pensat mai venir, entrar en la Fundació Antoni Tàpies. I a partir d'aquí m'ha agradat una mica més. M'agrada perquè realment demostra el seu sentimient a les obres, són molt grans, treballa amb materials que no són habituals, els colors als quals estem acostumats són sempre molt vius, mentre ell treballa amb colors neutres perque no vol tampoc capturar l'atenció. I tot això m'ha fet valorar més l'obra de Tàpies. M'ho he passat molt bé, hi tornaria.”
A Jesús l'experiència li va permetre mirar des de nous punts de vista:
  • “En un principi, quan ho vaig veure, no ho entenia molt bé, però després i, com m'han dit, la forma de treballar, m'ha semblat estupendo. Molt millor del que pensava al principi. Ha canviat el meu concepte.”
Per a la Iole Antoni Tàpies és sinònim d'originalitat i creativitat:
  • “És molt original, Tàpies és molt original, i jo he aprés a la Fundación Antoni Tàpies que utilizava molts materials, tenia molta creativitat.”

Al Francesc li va impressionat el caràcter lúdic de l'obra d'Antoni Tàpies:
  • “S'ho passava “bomba”, però s'ha d'entendre com a una altra modalitat de pintura.”
A en David també li ha cridat l'atenció el factor sorpresa:
  • “M'ha agradat, pensava en una altra cosa però ha sortit diferent...”
En Daniel s'ha trobat bé al taller però segueix mantenint la seva opinió respecte l'art abstracte
  • “A mi mai m'han agradat els quadres abstractes i venir aqui no m'ha servit de res, segueixo pensant el mateix. Jo prefereixo veure un paisatge, abans que veure un guixarot. Per a mi és un guixarot. Venir aqui no m'ha fet canviar d'opinión. Segueixo pensant que és un guixarot.M'he trobat còmode al taller però no tornaria a fer una cosa semblant.”
A en Pepe li va agradar. Ell va utilitzar pols de marbre:
  • “Si per exemple això...de treballar amb la pols de marbre. Experimentava i alguna cosa sortia bastant bé."
En Ricard G. aprecia el fet d'haver pogut aprofundir en l'obra de Tàpies:
  • “Alli al MACBA...de Tàpies... era molt superficial, aquesta vegada hem aprofundit més el tipus d'obra que treballa Tàpies i m'ha agradat molt.”
Per a la Blanca l'obra de Tàpies no es centra en allò bonic, sinó en aspectes més profunds de la realitat:
  • “En un primer moment, com era un artista bastant desconegut per a mi, a mi no m'agradava, l'obra en si no li sabia trobar el sentit; però quan et van explicant la simbologia, les diferents interpretacions, el sentit que dóna a les coses, als objetes, els objetes quotidians del dia dia, com una cadira, un llàpis, un bol o qualsevol cosa, com emfasitza en aquests aspectes de la història i tot el que pot evocar un objete, te n'adones que té una obra molt rica i molt interessant, encara que no hi ha molta estètica, que no són molt boniques, no busca la bellesa, busca el sentit de les coses, dels objetes. El taller està bé, com a activitat complementària al que ja fem.”

L'Elisa ha quedat impressionada per la magnitud de les obres i pel fet de que l'artista donés importància a la quotidianitat:
  • “A mi l'obra d'Antoni Tàpies m'ha sorprès bastant, més que res per la magnitud de cada obra tan gran i primer no ho comprenia i em semblaven una mica toscs els quadres, però després, adonant-te de que es fixa en la quotidianitat dels objectes i sabent tot allò de la seva malaltia, ho entenc una mica més i puc dir que m'agrada, m'arriba a agradar la obra, els materials que treballa”.
Per en Rafael l'obra de Tàpies ens ofereix diversitat, uns altres punts de vista, de temes:
  • “Molt interessant i trobo que té un treball bastant important. Perquè es veu diversitats, altres punts de vista, de temes”.
Per a la Sofia aquesta experiència ha sigut una ocasió per a conèixer la retrospectiva de la vida de cadascú:
  • “Tàpies m'ha semblat bé, interessant i l'exposició també. Una retrospectiva de la vida de cadascú. El taller m'ha semblat bé”.
Caterina Strati
Fundacó Antoni Tàpies
caterina.strati@gmail.com

dimecres, 23 d’abril de 2014

ESPAI TÀCTIL AL MAMT

Julio Antonio i Richard Wagner
La fundició del bronze a la cera perduda

El Pla Estratègic 2010-2014 del MUSEU D'ART MODERN de la Diputació de Tarragona contempla com un dels seus objectius principals la redefinició de l’espai museogràfic i del concepte museològic per adaptar-lo a les necessitats específiques dels nostres públics.

En aquesta línia de treball es va valorar la possibilitat d’oferir al públic amb ceguesa i amb resta visual l’apropament a les obres d’art a partir de l’experiència tàctil. Per això contem amb l’assessorament de l’ONCE a Tarragona que va posar a la nostra disposició les seves educadores i associats per realitzar el seguiment del procés de producció de l’espai.

Els objectius d’aquest projecte són: 
  • Oferir als visitants amb ceguesa i resta visual la possibilitat de conèixer una escultura mitjançant l’experiència tàctil. 
  • Proporcionar elements visuals per a l’accés de les persones amb diferents tipus de sordesa. 
  • Donar a conèixer la tècnica de la fosa del bronze a la cera perduda. 
  • Contextualitzar l’escultura Monument a Richard Wagner de l’escultor Julio Antonio. 
  • Reafirmar el MAMT per com a espai didàctic, cultural, històric obert i participatiu de referència a la ciutat i en el conjunt del territori.
La primera etapa d’aquest projecte s’ha dedicat a l’obra de l’escultor Julio Antonio (1889-1919), Monument a Richard Wagner (1912) un projecte de 1912 que mai va arribar a realitzar-se i del qual al MAMT  es conserven l’esbós, una maqueta i el cap.

Aquest espai consta de quatre reproduccions que sintetitzen la tècnica escultòrica de la fosa del bronze a la cera perduda: una peça d’escaiola, un encofrat que conté un motlle de silicona, un exemplar de cera i l’obra fosa en bronze. El recorregut tàctil acaba amb la maqueta que havia de servir de base per al posterior monument al compositor.

La Fundació ONCE es va oferir a rotular en braille les cartel·les informatives de cada peça escultòrica i els textos dels fulls de sala que contextualitzen el projecte.

L’espai es complementa amb un recorregut podotàctil que delimita l’espai i amb un audiovisual explicatiu amb un profund caràcter didàctic que explica la tècnica de la fosa del bronze a la cera perduda. L’àudio està adaptat amb sistema de bucle magnètic per facilitar l’accés als usuaris que utilitzen audifon, i per últim trobem cartel·les en braille i informació addicional en macro caràcter.

La segona etapa del projecte es desenvoluparà durant el 2014 amb la realització d’un nou espai tàctil dedicat al Tapís de Tarragona obra de Joan Miró i Josep Royo, una obra bidimensional.


Marisa Suárez
Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona (MAMT)
Santa Anna, 8
43003 Tarragona
mamt@dipta.cat
msuarez@dipta.cat


Peu de foto: Julio Antonio – Richard Wagner. La fosa del bronze a la cera perduda.
Foto: Arxiu del MAMT

dilluns, 7 d’abril de 2014

MUSEUS PER TOCAR

La Xarxa de Museus Locals

La Xarxa de Museus Locals, coordinada des de l’Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona ha desenvolupat diferents accions que apropen els museus i el seu patrimoni a tota la societat,. Destaquem els mòduls multisensorials de “La Mirada Tàctil”, una acció centrada en el desplegament de vint-i-set equipaments museogràfics, de presentació tàctil del fons i continguts del museu, com a element d'inclusió per assegurar l'accessibilitat cultural per a tots els visitants.

Els mòduls multisensorials permeten facilitar l'accés dels diferents canals de percepció, amb l'objectiu que els visitants puguin escollir, de forma plenament normalitzada, els mecanismes de relació més adequats pel seu procés d'enriquiment intel•lectual. Estan dissenyats per acomplir la seva funció d'accessibilitat física i cultural. El plafó presenta la informació impresa i la retolació sensible a les dificultats visió de la gent gran i dels visitants amb dificultats visuals lleus.

La informació en braille resta integrada damunt de la informació impresa, la qual cosa permet una dobla lectura de la informació. Els seus continguts també són transcrits a la llengua dels signes per a la comunitat sorda signats i subtitulats per la comunitat sorda oralista al canal de youtube:  https://www.youtube.com/user/LaMiradaTactilamb subtítols per a tots els públics.



Lluís Rius Font
Oficina de patrimoni de la Diputació de Barcelona
riusfl@diba.cat